- Blog
- Társasházi Törvény Változások Röviden
Tartalomjegyzék
Miért fontos a közös képviselők és intézőbizottsági elnökök nyilvántartásba vétele?
A társasházak zavartalan működéséhez elengedhetetlen, hogy a közös képviselők és intézőbizottsági elnökök hatékonyan ellássák feladataikat, ideértve a közösség érdekeinek képviseletét, a pénzügyek kezelését és a lakók mindennapi ügyintézését. Az új jogszabályi előírások bevezetése viszont egyértelműen nem könnyíti meg ezt a munkát, mivel komoly adminisztrációs teher mellett, a meglévő feladatok sem lesznek kevesebbek. Nem kérdés, hogy ez nehéz időszak minden közös képviselő számára. Azonban az új előírások értelmében a tisztségviselők regisztrációja elengedhetetlen, ahhoz hogy létrejöjjön egy hivatalos és átlátható adatbázis.
A 2003. évi CXXXIII. törvény a társasházakról 55/A. § szerint az adatbázis célja, hogy átláthatóbbá tegye a jogi és hatósági ügyek intézését, és ezzel együtt a kapcsolattartást is, mivel a lakók számára gyakran okozott nehézséget az aktuális közös képviselő elérhetőségének átláthatósága. Május 1-jétől a központi nyilvántartás erre is kíván lehetőséget nyújtani, hogy a lakók hozzáférjenek a társasház tisztségviselőinek nyilvános adataihoz.
Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a földhivatali nyilvántartásba vételi eljárás során nem ők, hanem maga a társasház számít ügyfélnek, tehát a kérelmet társasházanként kell benyújtani, nem pedig közös képviselőnként. Bár a folyamatot a társasház kezdeményezi, a bejelentés technikai részleteit a közös képviselő intézi a társasház nevében. Ezért a tisztségviselő szerepe itt kulcsfontosságú, hiszen neki kell gondoskodnia arról, hogy a kérelem minden szükséges dokumentumot és mellékletet tartalmazzon.
Milyen költségekkel kell számolni a nyilvántartásba vételi eljárás során?

Bár maga a regisztráció díjmentes, felmerülhetnek járulékos költségek. Ezek közé tartozik a megválasztásról szóló jegyzőkönyv közjegyző által hitelesített másolatának díja, valamint a kötelező jogi képviselet költsége. Az eljárás során a társasház az ügyfél, így az eljárási költségeket – eltérő megállapodás hiányában – a társasház közössége viseli.
A jegyzőkönyv pontos és teljes adattartalma elengedhetetlen. Ha hiányoznak a szükséges adatok – például a társasház helyrajzi száma –, az eljárás elhúzódhat, ami további költségekkel járhat.
A Társasházi törvény (Tht.) értelmében a közös képviselőknek és intézőbizottsági elnököknek kötelező ellenőrizniük a megválasztásról szóló jegyzőkönyvet. A megfelelő formai követelmények betartása rendkívül fontos, mivel az aláírások és a szükséges adatok pontos megléte alapvetően meghatározza, hogy a jegyzőkönyv jogszerűen alapozza-e meg a nyilvántartásba vételt.
A Tht. 39. § (1) bekezdése meghatározza a kötelező tartalmi elemeket, amelyek mellett fontos figyelni arra is, hogy a jegyzőkönyvben szereplő adatok teljeskörűek legyenek. Amennyiben a jegyzőkönyv nem felel meg az előírtaknak, a nyilvántartásba vétel nem végezhető el.
Ugyanakkor nagyon fontos, hogy a közjegyző által hitelesített jegyzőkönyvet kell benyújtani a földhivatalhoz. A bejegyzéshez a közjegyzői másolat és egy fénymásolat benyújtása elegendő, de ha csak egy példány van, akkor a közjegyzői hiteles másolat készítése szükséges. A jogi képviselet biztosítja, hogy minden dokumentum megfeleljen a földhivatal előírásainak, és hogy a folyamat a legnagyobb hatékonysággal zajlódjon le.
Mi történik, ha egy közös képviselő nem kerül nyilvántartásba
május 1-jéig?

A határidő betartása minden közös képviselő számára elengedhetetlen. De mi történik, ha valaki mégis elmulasztja? Sokan talán attól tartanak, hogy automatikusan elveszítik a tisztségüket, azonban ez nem így van. A közös képviselői megbízatás nem a nyilvántartásba vételhez kötött, hanem a közösség általi megválasztás és a megbízás elfogadása révén jön létre. Ez azt jelenti, hogy a tisztség csak akkor szűnik meg, ha a közgyűlés visszahívja a képviselőt, vagy más körülmény – például elhalálozás vagy jogi személy megszűnése – miatt megszűnik a megbízatás.
Azonban fontos megérteni, hogy nyilvántartás nélkül a közös képviselők nem tudják teljes körűen ellátni feladataikat. Bár a közös képviselő továbbra is teljes jogkörrel járhat el a társasház belső ügyeiben, a hatóságok és szolgáltatók – például közműcégek, pénzintézetek – csak akkor fogadják el képviseleti jogosultságát, ha az a nyilvántartásban szerepel.
Ezért elengedhetetlen, hogy minden közös képviselő időben elindítsa a regisztrációt, és biztosítsa a szükséges dokumentumok – különösen a jegyzőkönyv – megfelelőségét.